Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Cyganach
rok szkolny 2024/2025
Spis treści
I. Podstawy prawne
II. Wstęp
III. Charakterystyka środowiska wychowawczo-profilaktycznego
IV. Założenia ogólne i zadania do realizacji
V. Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego
VI. Model absolwenta
VII. Główne cele i treści pracy wychowawczo-profilaktycznej
VIII. Wartości uznawane przez społeczność szkolną
IX. Zadania i obowiązki podmiotów realizujących program
X. Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami
XI. Procedura komunikowania się pracowników szkoły z rodzicami/prawnymi opiekunami:
XII. Ceremoniał i tradycje szkoły
XIII. Działania wychowawcze w zakresie pomocy pedagogiczno-psychologicznej
XIV. Ewaluacja
Podstawa prawna:
· Konstytucja Rzeczpospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
· Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
· Ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 967 ze zm.).
· Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1481).
· Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 1148).
· Ustawa z 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2016 r. poz. 487 ze zm.).
· Ustawa z 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu narkomanii (tekst jedn. Dz. U. z 2019 r. poz. 852).
· Ustawa z 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2018 r. poz. 1446 ze zm.).
· Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 stycznia 2018 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2015 r. poz. 1249 ze zm.).
· Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024
· Priorytety Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2023/2024
· Statut Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Cyganach
I. Wstęp
Szkolny Program Wychowawczo- Profilaktyczny realizowany w roku szkolnym 2024/2025 opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców, samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści Szkolnego programu Wychowawczego są spójne ze Statutem Szkoły
i Wewnątrzszkolnymi Zasadami Oceniania.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Cyganach opiera się na rozumieniu profilaktyki i wychowania jako procesu zmierzającego do wspierania pełnego rozwoju uczniów w zakresie zdrowia fizycznego, psychicznego, społecznego i aksjologicznego, wspomagania uczniów w radzeniu sobie z trudnościami zagrażającymi prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu, ograniczania i likwidowania czynników zaburzających ten rozwój i zdrowe życie. Treści Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego spójne są ze statutem w tym warunkami i sposobem oceniania wewnątrzszkolnego . Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na założeniu, że wychowanie realizowane jest w szkole i w rodzinie, bo najważniejszą rolę w wychowaniu dzieci i młodzieży odgrywa dom rodzinny. Zadaniem szkoły jest wspieranie działań środowiska rodzinnego, a ponadto stwarzanie warunków do integralnego rozwoju wszystkich sfer osobowości ucznia. Program ten określa obszary i formy oddziaływań wychowawczo-profilaktycznych
z uwzględnieniem woli rodziców i kierunków polityki oświatowej państwa.
Program Wychowawczo-Profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym,
z uwzględnieniem:
· wyników ewaluacji wewnętrznej i zewnętrznej przeprowadzonej w roku szkolnym 2022/2023.
· wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
· ewaluacji Programu Wychowawczo-Profilaktycznego realizowanego w roku szkolnym 2022/2023.
· wniosków i analiz z pracy zespołów zadaniowych oraz zespołów przedmiotowych,
· wniosków nauczycieli, uczniów, rodziców ujętych w ankietach, protokołach RP, SU, RR,
· kierunków polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024, które wskazują:
1. Kontynuację działań na rzecz szerszego udostępnienia kanonu i założeń edukacji klasycznej oraz sięgania do dziedzictwa cywilizacyjnego Europy, w tym wsparcie powrotu do szkół języka łacińskiego jako drugiego języka obcego.
2. Wspomaganie wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u wychowanków i uczniów stałych sprawności w czynieniu dobra, rzetelną diagnozę potrzeb rozwojowych dzieci i młodzieży, realizację adekwatnego programu wychowawczo-profilaktycznego oraz zajęć wychowania do życia w rodzinie.
3. Doskonalenie kompetencji dyrektorów szkół i nauczycieli w zakresie warunków i sposobu oceniania wewnątrzszkolnego.
4. Doskonalenie kompetencji nauczycieli w pracy z uczniem z doświadczeniem migracyjnym, w tym w zakresie nauczania języka polskiego jako języka obcego.
5. Rozwój kształcenia zawodowego i uczenia się w miejscu pracy w partnerstwie z przedstawicielami branż.
6. Podnoszenie jakości wsparcia dla dzieci, uczniów i rodzin udzielanego
w systemie oświaty poprzez rozwijanie współpracy wewnątrz-
i międzyszkolnej, a także z podmiotami działającymi w innych sektorach,
w tym w zakresie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci i wsparcia rodziny.
7. Wspieranie nauczycieli w podejmowaniu inicjatyw/działań w zakresie zachęcania i wspierania uczniów do rozwijania ich aktywności fizycznej.
8. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji.
Dla osiągnięcia jak najlepszych rezultatów wychowawczych niezbędne jest wdrożenie do realizacji celów kształcenia ogólnego:
· Wprowadzanie uczniów w świat wartości, w tym ofiarności, współpracy, solidarności altruizmu, solidarności, patriotyzmu, szacunku do tradycji;
· Wzmacnianie poczucia tożsamości indywidualnej, kulturowej, narodowej, regionalnej i etnicznej;
· Formowanie u uczniów poczucia godności własnej osoby i szacunku dla godności innych osób;
· Rozwijanie kompetencji tj. kreatywność, innowacyjność i przedsiębiorczość
· Rozwijanie umiejętności krytycznego i logicznego myślenia , rozumowania, argumentowania i wnioskowania;
· Ukazywanie wartości wiedzy jako podstawy do rozwoju umiejętności;
· Rozbudzanie ciekawości poznawczej uczniów oraz motywacji do nauki;
· Wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwolą w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;
· Wszechstronny rozwój osobowy ucznia poprzez pogłębianie wiedzy oraz zaspakajanie i rozbudzanie jego naturalnej ciekawości poznawczej;
· Kształtowanie postawy ucznia otwartego wobec świata i innych ludzi, aktywnego w życiu społecznym i odpowiedzialnego za zbiorowość;
· Zachęcanie do zorganizowanego i świadomego samokształcenia opartego na umiejętności przygotowania własnego warsztatu pracy;
· Ukierunkowanie ucznia ku wartościom;
Modyfikacja programu poprzedzona została diagnozą przeprowadzoną wśród uczniów, rodziców, nauczycieli i pracowników szkoły.
Program ten kierowany jest do każdego ucznia. Odpowiada na realne problemy
i zagrożenia pojawiające się w szkole, klasie szkolnej i środowisku. W wyniku realizacji Programu Wychowawczo - Profilaktycznego uczeń poznaje siebie, swoje potrzeby, emocje, aspiracje i możliwości, zapoznaje się z cechami rozwoju fizycznego, uczy się dbać o własne bezpieczeństwo i zdrowie, oceniać osiągnięcia, planować doskonalenie, żyje zgodnie z przyjętymi normami, kieruje się wartościami, posiada umiejętność krytycznego i logicznego myślenia, rozumowania, argumentowania
i wnioskowania. Jest otwarty na potrzeby innych ludzi, odpowiedzialny, aktywny
w życiu społecznym oraz odznacza się kreatywnością, innowacyjnością
i przedsiębiorczością.
Działania o charakterze profilaktycznym przewidziane w programie dokonywać się będą na poziomie profilaktyki pierwszorzędowej – uniwersalnej mającej na celu promocję zdrowi i zapobieganie pojawianiu się problemów związanych
z zrachowaniami nieaprobowanymi przez społeczność szkolną, a także przeciwdziałanie zagrożeniom, wspieranie procesu wychowania oraz identyfikację osób będących w grupie podwyższonego ryzyka. Zakładamy, że dzięki naszemu zaangażowaniu i zaangażowaniu środowiska rodzinnego, nasi uczniowie osiągną sukces zgodnie ze swoimi możliwościami. Działania profilaktyczne mają charakter systematyczny i są spójne z działaniami wychowawczymi i edukacyjnymi.
III. Charakterystyka środowiska wychowawczo-profilaktycznego
W roku szkolnym 2023/2024 szkoła liczy 8 oddziałów i 1 oddział przedszkolny.
Do szkoły uczęszczają uczniowie z obwodu szkoły ze wsi Rozajny, Rozajny Małe, Krzykosy, Szczepkowo, Cygany oraz z poza obwodu z miejscowości Bądki, Wandowo, Kwidzyn, Żeberdowo. Zajęcia rozpoczynają się od godziny 7.10
a kończą 15.30. Przed zajęciami i po nich czynna jest świetlica szkolna. Na terenie wsi Cygany oraz okolicznych miejscowości, z których dojeżdżają dzieci brak jest większych zakładów pracy. Wielu młodych mieszkańców korzysta z możliwości pracy poza granicami naszego kraju lub pracuje w pobliskim mieście.
Obserwuje się tendencję do budowania domów przez młodych mieszkańców. Jednym z priorytetowych zadań określających funkcjonowanie naszej placówki jest jej otwartość na współpracę z rodzicami. Wszelkie działania podejmowane są przy współpracy z rodzicami, na których zawsze możemy liczyć. Uczniowie nie stwarzają większych problemów wychowawczych. Zdarzają się przypadki agresji zwłaszcza słownej, poszturchiwanie, pojedyncze przypadki palenia papierosów i cyber przemocy. Placówka pełni bardzo ważną rolę życia kulturalnego dla wsi Cygany
i okolicznych miejscowości.
IV. Założenia ogólne i zadania do realizacji
Zgodnie ze wskazaniami działalność wychowawczo-profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
1. fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych;
2. psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności;
3. społecznej- ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych;
4. aksjologicznej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia.
W roku szkolnym 2023/2024 realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego oparta będzie na działalności:
Zadania do realizacji w zakresie działalności wychowawczej:
1. współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu,
a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
3. współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
4. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
5. kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami
i wychowawcami,
6. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
7. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
8. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość
udziału w działaniach z zakresu wolontariatu sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
9. przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
10. wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych.
11. intensyfikacja oddziaływań wychowawczych mających na celu niwelowanie agresji słownej i zachowań negatywnych.
12. mobilizowanie uczniów do używania zwrotów grzecznościowych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Zadania do realizacji w zakresie działalności edukacyjnej:
1) poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
2) rozwijanie i wzmacnianie umiejętności psychologicznych i społecznych uczniów,
3) kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
4) kształtowanie krytycznego myślenia i wspomaganie uczniów i wychowanków w konstruktywnym podejmowaniu decyzji w sytuacjach trudnych, zagrażających prawidłowemu rozwojowi i zdrowemu życiu,
5) prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli
i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
6) doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Zadania do realizacji w zakresie działalności informacyjnej:
1. dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych
i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych,
2. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów
i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
3. przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych
z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
4. informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów
o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz
o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią.
Zadania do realizacji w zakresie działalności profilaktycznej:
1. Wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju
i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
2. Wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
3. Wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia.
4. Realizacja programów profilaktycznych rekomendowanych przez MEN.
5. Przekazywanie młodzieży rzetelnej i dokładnej wiedzy o specyfice substancji uzależniających, ich wpływie na organizm i psychikę młodych ludzi, na zachowanie i różne sfery życia człowieka, a także o mechanizmach i fazach powstawania uzależnienia.
6. Rozwijanie umiejętności mogących zmniejszyć ryzyko uzależnienia, takich, jak: poczucie własnej wartości, wewnętrznej kontroli, wyrażania uczuć, podejmowania decyzji, radzenia sobie ze stresem.
7. Ochrona młodzieży przed uzależnieniem od multimediów, komputera, Internetu, telefonu, telewizji, itp.- profilaktyka uzależnień behawioralnych.
8. Zaznajomienie z problematyką agresji rówieśniczej i przemocy. Zwiększenie świadomości problemu: rozmiarów, mechanizmów, konsekwencji zachowań agresywnych.
9. Edukacja zdrowotna uczniów – ryzyko chorób zakaźnych. Uświadamianie uczniom odpowiedzialności za ochronę swojego zdrowia.
10. Wdrażanie do zachowań sprzyjających zdrowiu, w szczególności utrwalanie nawyków racjonalnego odżywiania się, rekreacji ruchowej.
11. Rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej, empatii, zachowań asertywnych.
12. . Edukacja w zakresie konstruktywnych sposobów i metod radzenia sobie ze złością i emocjami.
V Realizacja programu wychowawczo-profilaktycznego
Realizacja Programu Wychowawczo - Profilaktycznego odbywa się w ramach:
Ø zajęć prowadzonych przez wychowawców,
Ø zajęć edukacyjnych prowadzonych przez nauczycieli,
Ø zajęć, biblioteki, świetlicy oraz specjalistów,
Ø zajęć pozalekcyjnych prowadzonych przez szkołę,
Ø zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
Wszyscy członkowie społeczności szkolnej oraz rodzice, nauczyciele i obsługa znają założenia programu i są jego współtwórcami. Pracownicy szkoły zgodnie współpracują przy realizacji programu wychowawczo- profilaktycznego, są współodpowiedzialni za efekty jego realizacji. Realizatorzy wspierają się wzajemnie w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, stawiając sobie za główny cel rozwój ucznia we wszystkich sferach jego osobowości. Zakładamy, że w wyniku systematycznego, skorelowanego i spójnego oddziaływania absolwent Szkoły Podstawowej i m. Jana Brzechwy w Cyganach będzie człowiekiem, który: od siebie chce dużo i ludziom daje więcej. W pracy wychowawczej będziemy wspomagać
i uzupełniać rodziców, którzy „posiadają pierwotne i największe prawa wychowawcze w stosunku do swoich dzieci”. Chcemy dążyć do tego, by kierunek naszej działalności wychowawczej był zgodny z ich wolą.
Organami wspierającymi działania szkoły będą m.in.:
- Policja,
- Straż Miejska,
- Biblioteka Miejsko- Powiatowa w Kwidzynie.
- Pomorska Biblioteka Pedagogiczna -Filia w Kwidzynie
- Powiatowy Ośrodek Kariery przy PPP w Kwidzynie.
- Bractwo Rycerskie Kerin.
- Straż Pożarna – OSP Cygany - Poradnia psychologiczno-pedagogiczna - Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych - Sołectwo wsi Cygany - Gminny Ośrodek Kultury w Gardei - Komisja Interdyscyplinarna przy UG w Gardei - Parafia Wniebowstąpienia Pana Jezusa w Cyganach. - Urząd Gminy Gardeja - Sąd Rodzinny - Pielęgniarka szkolna. – Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Kwidzynie.
VI. Model absolwenta szkoły
Odpowiedzialny i obowiązkowy:
- sumiennie wywiązuje się z powierzonych mu obowiązków,
- postępuje zgodnie z ogólnie przyjętymi w szkole zasadami,
- dąży do osiągnięcia sukcesu, wie , że wiedza jest podstawą do rozwoju
umiejętności
- zna swoje mocne i słabe strony, potrafi nad nimi pracować,
-postępuje zgodnie z ogólnie przyjętymi wartościami, (w tym ofiarność, współpraca, solidarność, szacunek dla tradycji, patriotyzm)
- jest otwarty wobec świata i innych ludzi, aktywny w życiu społecznym
Jest patriotą:
-ma poczucie przynależności klasowej, szkolnej, regionalnej i narodowej,
-identyfikuje się z kulturą polską i europejską,
- kultywuje tradycje szkoły, podtrzymuje tradycje rodzinne, lokalne, narodowe
-działa na rzecz środowiska lokalnego,
Wrażliwy i tolerancyjny:
- szanuje kolegów , pracowników szkoły i innych ludzi bez względu na ich poglądy, pochodzenie, wyznanie itp. - akceptuje ludzi niepełnosprawnych, dąży do integracji - jest czuły na krzywdę ludzką ( bierze udział w akcjach charytatywnych, działaniach wolontarystycznych), - niesie pomoc słabszym i młodszym kolegom,
Kulturalny i taktowny:
- umie w sposób uprzejmy i komunikatywny porozumiewać się z innymi
- dba o kulturę języka,
- ma poczucie godności własnej osoby i szacunek dla godności innych osób;
- zna i stosuje normy dobrego zachowania,
- kulturalnie zachowuje się w domu, szkole na ulicy,
Samodzielny i zaradny:
- umie znaleźć się w różnych sytuacjach życiowych,
- rozwija swoje pasje, uzdolnienia i zainteresowania,
- wierzy we własne siły i zdolność osiągania trudnych celów,
- umie organizować pracę własną, jest twórczy,
- korzysta z różnych źródeł wiedzy, - jest kreatywny, innowacyjny i
przedsiębiorczy
- potrafi logicznie myśleć, rozumować i argumentować.
Odpowiedzialny za swoje zdrowie i stan środowiska :
- prowadzi zdrowy styl życia (właściwe odżywianie, troszczy się o higienę osobistą, sprawność fizyczną i ogólnie rozumiane zdrowie we wszystkich jego aspektach bez używek i uzależnień) -troszczy się o środowisko naturalne ( propaguje akcje ekologiczne)
- posiada kartę rowerową,
-dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów w szkole i poza nią,
-dba o dobrą atmosferę w klasie i szkole
- dba o porządek w najbliższym otoczeniu
- podejmuje konstruktywne decyzje w sytuacjach trudnych, zagrażających rozwojowi i zdrowiu swojemu i swoich koleżanek i kolegów,
VII. Główne cele i treści pracy wychowawczo- profilaktycznej
Działalność wychowawczo - profilaktyczna obejmuje w szczególności:
-współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia;
-kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie należy do jednych z najważniejszych wartości w życiu;
-wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną;
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami, wychowankami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów lub wychowanków;
-wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów;
-rozwijanie i wspieranie działalności wolontarystycznej oraz zaangażowania w działalność podmiotów,
-wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych
VIII Wartości uznawane przez społeczność szkolną
Najbardziej cenioną wartością wśród respondentów jest zdrowie. Po nim miłość
i życie rodzinne.
Największą wartością jaką powinna przekazywać rodzina jest poczucie, że jest się kochanym i potrzebnym oraz przekazywanie zasad moralnych, etycznych i religijnych
Ankietowani stwierdzili, że najważniejszymi wartościami jakie powinna przekazywać szkoła są: zdobywanie wiedzy, odpowiedzialność, wrażliwość na potrzeby innych, rozwój zainteresowań i kulturę.
Wartości te w istotny sposób wpływają na ukształtowanie osobowości i emocji człowieka wkraczającego na drogę dorosłego życia.
IX Zadania i obowiązki podmiotów realizujących program
Dyrektor szkoły:
1. Dba o prawidłowe funkcjonowanie szkoły, o poziom pracy wychowawczej
i opiekuńczej szkoły, o kształtowanie twórczej atmosfery pracy w szkole, wspiera finansowo i organizacyjnie działania profilaktyczne w środowisku szkolnym,
2. Stwarza warunki do prawidłowej realizacji Konwencji Praw Dziecka oraz umożliwianie uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i religijnej,
3. Kontroluje wypełnianie przez uczniów obowiązku szkolnego,
4. Organizuje szkolenia dla nauczycieli,
5. Dba o zapewnienie bezpieczeństwa na terenie szkoły;
Nauczyciele:
1. Budują swój autorytet na życzliwości, nie strachu;
2. Swoim postępowaniem dają przykład dzieciom;
3. Pomagaj dzieciom zrozumieć świat, są ich przewodnikami;
4. Jasno określają swoje wymagania i kryteria ocen;
5. Są tolerancyjni i konsekwentni;
6. Przestrzegają prawa ucznia;
7. Kształtują w uczniach postawy patriotyczne i obywatelskie;
8. Przestrzegają aktów prawnych obowiązujących w szkole;
9. Stale doskonalą swój warsztat pracy;
10. Dbają o odpowiedni dobór metod nauczania i wychowania;
Wychowawcy klas:
Nauczyciele w swojej pracy wychowawczej, wspomagając i uzupełniając rodziców, powinni dążyć do tego, aby uczniowie:
1. Znajdowali w szkole środowisko wszechstronnego rozwoju osobowego (w wymiarze intelektualnym, psychicznym, społecznym, zdrowotnym, estetycznym, moralnym, duchowym).
2. Rozwijali w sobie dociekliwość poznawczą, ukierunkowaną na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
3. Mieli świadomość życiowej użyteczności zarówno poszczególnych przedmiotów szkolnych, jak i całej edukacji na danym etapie.
4. Stawali się coraz bardziej samodzielni w dążeniu do dobra w jego wymiarze indywidualnym i społecznym, umiejętnie godząc dążenie do dobra własnego
z dobrem innych, odpowiedzialność za siebie z odpowiedzialnością za innych.
5. Poszukiwali, odkrywali i dążyli na drodze rzetelnej pracy do osiągnięcia wielkich celów życiowych i wartości ważnych dla odnalezienia własnego miejsca w świecie.
6. Uczyli się szacunku dla dobra wspólnego jako podstawy życia społecznego oraz przygotowali się do życia w rodzinie, w społeczności lokalnej
i w państwie.
7. Przygotowali się do rozpoznania wartości moralnych, dokonywania wyborów
i hierarchizacji wartości oraz mieli możliwość doskonalenia się.
8. Kształtowali w sobie postawę dialogu, umiejętność słuchania innych
i rozumienia ich poglądów; umieli współdziałać i współtworzyć w szkole wspólnotę nauczycieli i uczniów.
Ponadto wychowawcy:
Dbają o odpowiedni dobór metod nauczania i wychowania;
Oceniają umiejętności i wiadomości uczniów;
Informują rodziców o postępach i zachowaniu uczniów;
Czuwają nad bezpieczeństwem uczniów;
Reagują na złe zachowania uczniów;
Wspierają rodziców w procesie wychowania;
Rozbudzają ciekawość świata i pomagają rozwijać zainteresowania;
Kształtują w uczniach postawy prospołeczne i zachowania asertywne;
Wspierają uczniów w rozwoju, w edukacji oraz trudnych sytuacjach życiowych;
Integrują zespół klasowy;
Ściśle współpracują z rodzicami;
Wdrażają do samodzielności i odpowiedzialności;
Zapewniają uczniom poznawanie dziedzictwa kultury narodowej;
Rozbudzają w dzieciach poczucie dumy z miejsca, w którym żyją;
Prowadza mediacje w sytuacjach trudnych pomiędzy uczniami lub uczniami a nauczycielami;
Przygotowują do aktywnego udziału w życiu społecznym;
Współpracują z PPP: pedagogiem, psychologiem oraz innymi instytucjami wspomagającymi pracę nauczyciela;
Współdziałają z Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie wspierania finansowego i materialnego uczniów z rodzin ubogich i patologicznych.
Organizują wspólnie z GKRPA działania wychowawczo-profilaktyczne.
Współdziałają z instytucjami wspierającymi wychowanie.
Kształtują więzi społeczne poprzez rozbudzanie zainteresowań ważnymi i aktualnymi wydarzeniami z życia lokalnej społeczności.
Współdziałają z organami władzy samorządowej w zakresie edukacji obywatelskiej uczniów.
Rodzice:
Wpajają dzieciom podstawowe zasady funkcjonowania w społeczeństwie i współpracują ze szkołą w dalszym rozwoju dziecka, a mianowicie:
1. Przekazują i egzekwują stosowanie ogólnie przyjętych normy kulturalnego zachowania,
2. Wskazują potrzebę dbania o higienę osobistą, właściwe zdrowe odżywianie i życie bez stosowania używek,
3. Wdrażają do poczucia obowiązku i odpowiedzialności za własne postępowanie,
4. Uczą potrzeby istnienia wśród ludzi, przyjaznego stosunku do innych,
5. Uczą odróżniania dobra od zła,
6. Motywują do nauki,
7. Pomagają dokonywać wyborów i wspierają dziecko w działaniu,
8. Interesują się postępami w rozwoju osobowości dziecka,
9. Współpracują ze szkołą w rozwijaniu talentów, zainteresowań bądź wyrównywaniu niedociągnięć i braków
X Zasady współpracy wychowawczej z rodzicami
Rodzice i nauczyciele współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci. Współpraca z rodzicami w zakresie działalności wychowawczej szkoły opiera się na:
1. Współtworzeniu z rodzicami Programu Wychowawczo- Profilaktycznego Szkoły, zatwierdzaniu w porozumieniu z Radą Pedagogiczną jego treści i wyrażaniu swoich opinii o nim.
2. Określaniu i współdecydowaniu o celach edukacyjnych szkoły (ankiety ewaluacyjne, spotkania rodziców z nauczycielami, spotkania Rady Rodziców z Dyrektorem Szkoły).
3. Współdziałaniu z nauczycielami i wychowawcami w realizacji zadań wychowawczych.
4. Pomocy rodzicom w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci poprzez pedagogizację, profilaktykę, reedukację i terapię pedagogiczną.
5. Współdecydowaniu o organizacji świąt, uroczystości, imprez szkolnych
i klasowych.
6. Stworzeniu warunków do szczerych, życzliwych i rzeczowych kontaktów nauczycieli z rodzicami.
7. Umożliwianiu i ułatwianiu kontaktów rodziców z instytucjami i specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
8. Zaangażowaniu szkoły w organizowanie pomocy finansowej i materialnej rodzinom ubogim oraz profilaktycznej i terapeutycznej rodzinom patologicznym.
9. Podejmowaniu działań na rzecz pozyskiwania funduszy niezbędnych dla wspierania działalności szkoły, a także ustalaniu zasad użytkowania tych funduszy.
10. Organizowaniu działalności mającej na celu kształtowanie kultury pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.
11. Poszerzanie wiedzy rodziców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków i substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach;
12. Współpraca z rodzicami lub opiekunami uczniów i wychowanków w celu budowania postawy prozdrowotnej i zdrowego stylu życia
W relacjach z rodzicami powinno dominować partnerstwo i współdziałanie: wspólne szukanie przyczyn i dróg wyjścia z problemów dydaktycznych i wychowawczych mające na celu dobro dziecka poprzez rozpoznawanie sytuacji rodzinnej dziecka, rozmowy z rodzicami i opiekunami, udzielanie informacji o instytucjach wspomagających szkołę i rodziców
XI . Procedura komunikowania się pracowników szkoły z rodzicami/prawnymi
opiekunami:
a) spotkanie;
b) rozmowa telefoniczna (w sytuacji pilnej lub przypadku losowym);
c) notatka w dzienniczku lub zeszycie ucznia;
d) list wysłany za pośrednictwem sekretariatu szkoły;
e) zawiadomienie na tablicy informacyjnej w szkole;
f) wiadomość na stronie internetowej szkoły.
g) wiadomość w dzienniku elektronicznym
XII Ceremoniał i tradycje szkoły
Ceremoniał Szkoły Podstawowej w Cyganach tworzą:
1. Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.
2. Zakończenie roku szkolnego.
3. Wybory do Samorządu Uczniowskiego
4. Ślubowanie klas pierwszych.
5. Hymn szkoły.
6. Sztandar szkoły.
7. Imprezy okolicznościowe: Dzień Chłopca, Dzień Kobiet, Dzień Babci i Dziadka, Dzień Matki, Walentynki
8. Uroczystości:
a) Rocznica wybuchu II wojny światowej (wrzesień),
b) Sprzątanie Świata (wrzesień),
c) Dzień Edukacji Narodowej (październik),
d) Gminny Festiwal Talentów ( wrzesień- grudzień)
e) Dzień Papieski „Totus Tuus” ( październik)
f) Dzień Niepodległości (listopad),
g) Jasełka szkolne (grudzień),
h) Szkoła Pamięta – akcja MEN ( październik- listopad)
i) Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego ( luty)
j) DBI – Dzień Bezpiecznego Internetu
k) Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych ( marzec)
l) Międzynarodowy Dzień Teatru ( marzec)
m) Międzynarodowy Dzień Ziemi ( kwiecień)
n) Rocznica Chrztu Polski ( kwiecień)
o) Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja (maj),
p) Dzień Dziecka (czerwiec).
q) Przedsięwzięcia profilaktyczne (cały rok szkolny)
XIII Działania wychowawcze w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
1. Szkoła organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, ich rodzicom oraz nauczycielom. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest dobrowolne i nieodpłatne. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom uczniów i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Jest udzielana w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu jego indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w szkole polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych ucznia oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych ucznia, wynikających w szczególności;
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7) z choroby przewlekłej;
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia:
a) dla uczniów szczególnie uzdolnionych,
b) prowadzi się je przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy,
c) liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 8 osób;
2) zajęć dydaktyczno-wyrównawczych
a) mających trudności w nauce w szczególności w spełnianiu wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej kształcenia ogólnego dla danego typu edukacyjnego,
b) liczba uczestników zajęć nie może przekroczyć 8 osób;
3) zajęć specjalistycznych:
a) korekcyjno-kompensacyjnych - dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 5,
b) socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym - dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników tych zajęć wynosi do 10;
4) zajęć rewalidacyjnych
5) porad i konsultacji,
6. O potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną informuje się rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
7. O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie, w sposób przyjęty
w szkole rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia.
8. Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane,
są uwzględniane w indywidualnym programie edukacyjno-terapeutycznym.
10. Godzina zajęć rozwijających uzdolnienia i zajęć dydaktyczno-wyrównawczych trwa 45 minut, a godzina zajęć specjalistycznych – 60 minut. Dyrektor decyduje, w uzasadnionych przypadkach, o prowadzeniu zajęć specjalistycznych w czasie krótszym niż 60 minut, przy zachowaniu ustalonego dla ucznia łącznego tygodniowego czasu trwania tych zajęć.
11. Wymiar godzin poszczególnych form udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej dyrektor szkoły ustala, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
12. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają uczniom nauczyciele oraz specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie do rodzaju prowadzonych zajęć
13. Organizacja i udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej odbywa się we współpracy z:
1) rodzicami uczniów;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami działającymi na rzecz rodziny i dzieci.
14. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana jest z inicjatywy:
1) ucznia;
2) rodziców ucznia;
3) nauczyciela, wychowawcy lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z uczniem;
4) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym specjalistycznej;
5) pielegniarki szkolnej;
6) pomocy nauczyciela;
7) Poradni;
8) pracownika socjalnego;
9) asystenta rodziny;
10) kuratora sądowego.
15. W razie stwierdzenia, że uczeń ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista informuje o tym niezwłocznie wychowawcę oddziału.
16. Wsparcie merytoryczne dla nauczycieli i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole zapewniają poradnie oraz placówki doskonalenia nauczycieli.
XIV Ewaluacja Szkolnego Programu Wychowawczego
1. W procesie ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo- Profilaktycznego udział biorą uczniowie, rodzice, nauczyciele, pracownicy obsługi
2. Monitoring i ewaluację Szkolnego Programu Wychowawczego przeprowadzają nauczyciele.
3. Sposoby ewaluacji to: analiza dokumentacji wychowawcy klasowego, analiza ankiet przeprowadzonych wśród grupy uczniów, rodziców , nauczycieli
i pracowników obsługi, wywiady i rozmowy indywidualne
4. Po każdym zakończeniu roku szkolnego Program Wychowawczo-Profilaktyczny będzie modyfikowany w zależności od wniosków wynikających z przeprowadzonej diagnozy. Zmiany w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym zatwierdzane są na posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
XV Wyniki z diagnozy , wnioski, rekomendacje
Za diagnozę przyjmuje się rozpoznanie badanego stanu rzeczy na podstawie zebranych objawów i znanych ogólnych prawidłowości przez przyporządkowanie stwierdzonych objawów do określonego ich typu oraz przez wyjaśnienie genetyczne tego stanu, określenie jego fazy obecnej
i przewidywanego rozwoju. Definicja ta wskazuje nie tylko na możliwość wskazywania określonych zjawisk, ale również określania poziomu ich występowania bądź ryzyka wystąpienia. Znajomość poziomu występowania określonych zachowań czy zjawisk w danej grupie społecznej umożliwia podejmowanie właściwej dla danego występowania profilaktyki.
Diagnoza środowiska szkolnego i związanych z nim problemów została przeprowadzona w oparciu o :
- wyniki badań ankietowych przeprowadzonych wśród nauczycieli, uczniów oraz ich rodziców ,
- bieżące obserwacje nauczycieli i rodziców,
- analizę problemową poszczególnych klas przeprowadzona przez wychowawców i pedagoga szkolnego.
Celem badania i przeprowadzonej diagnozy było pozyskanie informacji na temat tego, jakie zagrożenia występują w środowisku dzieci i młodzieży uczących się w Szkole Podstawowej im. Jana Brzechwy w Cyganach oraz jak sytuację w tym zakresie postrzegają nauczyciele, rodzice oraz sami uczniowie. Istotą badań było pozyskanie informacji dotyczących zagrożeń bezpośrednich, pośrednich oraz czynników chroniących. Na podstawie powyższych analiz wyszczególniono następujące zachowania problemowe stanowiące zagrożenie dla prawidłowego rozwoju dzieci :
Ø zjawisko agresji, zwłaszcza słownej (wyśmiewanie, obrażanie, złośliwe komentarze),
Ø wulgarne słownictwo,
Ø nadmierne korzystanie z urządzeń elektronicznych,
Ø wpływ Internetu na zachowania dzieci,
Ø wpływ rodziny na zachowania dzieci (problemy rodzinne),
Ø niedostateczne zaangażowanie rodziców (niekiedy unikanie kontaktu ze szkołą),
Ø problemy z koncentracją uwagi wśród dzieci i młodzieży,
Ø eksperymentowanie (sięganie po napoje energetyczne),
Ø nieregularny odpoczynek, spędzanie dużej ilości czasu przed monitorami komputerów.
W oparciu o diagnozę, nauczyciel lub wychowawca w uzgodnieniu z dyrektorem szkoły wybiera formę, w której realizuje program wychowawczo-profilaktyczny uwzględniając wykorzystanie aktywnych metod pracy. Badania prowadzone
w zakresie diagnozowania środowiska szkolnego wykazały ,że zdecydowana większość badanych uważa, żę zapobieganiu zachowaniom niepożądanym w szkole można zapobiegać poprzez prowadzenie lekcji wychowawczych oraz spotkań poświęconych zasadom zachowania oraz tematyce problemów,jakie się pojawiają w środowisku dzieci i młodzieży.
Do osiągnięcia pożądanych efektów konieczna jest współpraca pomiędzy nauczycielami, dyrekcją szkoły, uczniami i rodzicami. Modyfikacja programu zakłada bazowanie na czynnikach ryzyka oraz czynnikach chroniących.
Czynniki chroniące nie spowodują braku występowania sytuacji
problemowych, ryzykownych i negatywnych doświadczeń w życiu młodych ludzi, ale
z całą pewnością stanowią doskonały bodźiec do nabywania umiejętności radzenia
sobie z przeciwnościami oraz zwiększania motywacji do podejmowania zachowań
pożądanych.
Wewnętrzne czynniki chroniące wypływające bezpośrednio ze środowiska szkoły
wynikają z niezaprzeczalnych jej zalet do których zaliczyć należy :
- dobrze przygotowana kadra;
- bardzo dobra baza dydaktyczna;
- dobre warunki pracy i nauki;
- tradycje szkolne;
- pozytywne wzorce nauczycieli i wychowawców;
- personalizacja uczniów (brak anonimowości);
- różnorodność działań integrujących w szkole;
- oferta zajęć dodatkowych;
- współpraca ze środowiskiem lokalnym;
Czynniki chroniące, które wynikają z analizy przeprowadzonych badań to niewątpliwie:
- wysoki poziom poczucia bezpieczeństwa w szkole;
- zaangażowanie uczniów i nauczycieli w życie szkoły;
- wzajemna pomoc koleżeńska,
- umiejętność pracy w grupie,
- dobrze zintegrowane zespoły klasowe;
- bardzo dobry kontakt uczniów z nauczycielami,
- poziom kultury osobistej uczniów, szacunek do nauczycieli i pracowników szkoły,
- zaufanie uczniów w stosunku do nauczycieli i wychowawców,
- współpraca i zaufanie rodziców,
- wspólna dbałość o środowisko szkolne;
- wrażliwość i empatia uczniów.
Biorąc pod uwagę te wszystkie czynniki szkoła jest placówką sprzyjającą wzmacnianiu zachowań pożądanych i społecznie aprobowanych wśród dzieci
i młodzieży. Również w okresie nauczania zdalnego szkoła podtrzymała wszystkie dotychczasowe działania, które były możliwe do realizacji w warunkach nauki zdalnej.
Na podstawie przeprowadzonych badań i sporządzonej diagnozy wynika,
że na terenie szkoły występują zjawiska niepożądane. Ich nasilenie nie jest jednak duże, co wynika z dotychczasowych oddziaływań prowadzonych systematycznie
przez Dyrekcję, nauczycieli i wychowawców.
W kontekście uzyskanych wyników i ich analizy zaleca się zwrócenie szczególnej
uwagi na udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w zakresie profilaktyki
uzależnień oraz budowania prawidłowych relacji międzyludzkich w poszanowaniu godności drugiego człowieka.
Program został opracowany przez Zespół w składzie:
1. Katarzyna Opacka – pedagog szkolny
2. Anna Frąś – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
3. Anita Pielak - nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej
4. Wychowawcy klas I-VIII
Program Wychowawczo- Profilaktyczny Szkoły Podstawowej im. Jana Brzechwy w Cyganach został pozytywnie zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną oraz przyjęty Uchwałą Rady Rodziców do realizacji
w roku szkolnym 2024/2025r.